Som gründer blir du ofte fortalt at oppstarten vil kreve full dedikasjon døgnet rundt, og at du må være villig til å gi avkall på ferie og fritid.
Det er ikke min erfaring, og etter stressende perioder kan avveksling og avkobling i form av en workcation faktisk være nyttig og tilføre bedriften verdi.
Myten om at gründerskap krever arbeid døgnet rundt står for fall, så lenge man jobber strukturert og effektivt.
Hvorfor workcation
Jeg startet min egen konsulentbedrift i januar 2024, 6 uker etter at jeg ble mamma til lille Arthur. Juni samme år åpnet matkasseleverandøren Just Store dørene, hvor jeg er medgründer. Resultatet var en hektisk sommer fylt med lange arbeidsdager, spennende prosjekter og minimalt med fritid.
Denne innsatsen var nødvendig for å få Just Store i gang kombinert med å holde liv i eget selskap. Utholdenheten fant jeg i vissheten om at en lang workcation til Spania var rett rundt hjørnet.
To og en halv måneder med påfyll av familietid, matkultur, sol og strand, gav overskudd og mange minnerike opplevelser. En dedikert ferie på 2,5 måneder og bortekontor på deltid utløste en rekke positive profesjonelle gevinster, som å endelig få på plass en målsetting og en strategi for veien videre i eget selskap, utforsking av nye forretningsområder og muligheten til å observere markedsføringsstrategien til Just Store utad.
Jeg reiste altså hjem med ny innsikt i hvilke kommersielle og strategiske grep som ville hjelpe mine konsepter videre. Ergo, kan jeg utfordre myten om at gründere må jobbe seg i hjel. Av og til kan en workcation tilføre langt større verdi.
Dette lærte jeg
Etter seks måneder med vellykket uttesting av eget gründerkonsept, ønsket jeg å benytte tiden i Spania til å utvikle en mer håndfast strategi og konkrete målsettinger. Det var på tide å høste av testfasen. Strategi og målsettinger rundt det neste steget i Yourvoice krevde mye tankevirksomhet, men arbeidet med dette ble hele tiden satt på vent i den hektiske tiden før avreise.
I Spania begynte hodet plutselig å surre av mange kreative ideer. Nye løsninger, forretningsområder, målsettinger og alt annet som jeg ikke hadde hatt tid til å avgjøre, utkrystalliserte seg. Andre omgivelser og avkobling var verdifullt - ikke bare for min egen helse, men også for bedriften!
Med sparring på hjemmebane, ble de neste stegene for selskapet definert. Målet er å skape vekst for bedrifter i bærekraftssegmentet, slik at de kan lykkes bedre kommersielt og jeg kan få tid til å utvikle egne ideer på sikt. Fordi jeg var på workcation hadde jeg også tid og overskudd til å ta strategien videre ved å kontakte aktuelle partnere!
Det kan lønne seg å skru ned tempoet med en workcation!
Tips til gjennomføring
Jeg hadde flere pågående prosjekter mens jeg var borte. Avtaler ble gjort på forhånd, samtidig som jeg satte sterke føringer for hvilke oppdrag jeg tok på meg mens jeg var på reise. Målet var å jobbe maksimalt 20%, og det klarte jeg!
Basert på mine erfaringer, kan jeg hjelpe deg med å få struktur på arbeidet og planlegge en workcation gjennom mentorsamtaler. Ta kontakt for å booke en mentorsamtale her.
Under reiseoppholdet ble min bedrift og markedsposisjonen forsterket, samtidig som jeg fikk nye erfaringer å dele med andre! Ønsker du hjelp med å identifisere grep som forsterker din markedsposisjon? Da er det bare å ta kontakt.
Altså, kan du oppnå mye verdifullt for bedriften med en workcation og samtidig bevare eksisterende kundeforhold - så lenge man jobber strukturert og effektivt.