Går du og grunner på en engasjerende idé?

Brenner du inne med et stort engasjement, men er usikker på veien fra idé til gjennomføring? Ofte er det langt fra tilfeldig at tankene om å utvikle et nytt konsept har dukket opp. Det første steget er å presentere ideen til noen andre.

woman in black long sleeve shirt using macbook

Snakk høyt rundt egne ideer


Det første steget for å komme videre med en idé, er å snakke høyt rundt egne ideer til andre mennesker. Uansett hvem du betror deg til, vil du sannsynligvis få en tilbakemelding som har en verdi. Ny innsikt, tilbakemeldinger og innspill er viktig input i prosessen med å starte noe nytt - om det er en ny bedrift, utvikling av et nytt forretningsområde eller å forfølge et engasjement. 


Du er kanskje redd for at det er for tidlig å lufte ideen med noen andre, eller at noen skal stjele konseptet ditt? Det er aldri for tidlig å dele din idé med noen andre. Det er en del av å gjøre den nødvendige researchen, finne din product market fit, etablere nettverk og finslipe eget konsept for å treffe et marked. Om du er redd for at noen skal stjele ideén din, så kan du få vedkommende til å undertegne en NDA. Du kan finne mange gratis malverk for NDA på nettet.


Nå er det bare å brette opp ermene for å ta imot tilbakemeldinger med verdi.


A man with his hands covered with mud


Mulige tilbakemeldinger


  1. Tilbakemeldinger som gir en pekepinn på om budskapet er forståelig. 


Slike tilbakemeldinger er svært verdifulle. Om mottakeren ikke har forstått konseptet, må du spisse presentasjonen - eller “pitchen”. Kanskje har vedkommende noen ideer til hvordan du kan gjøre beskjeden mer tydelig? Om mottakeren har forstått konseptet, kan hen sannsynligvis gi deg gode tips eller innspill til å ta konseptet videre. Da blir mottakeren en “døråpner” eller en “alliert”.


2. En døråpner bidrar med ny retning


Kanskje har vedkommende noen i sitt nettverk som kan hjelpe deg videre, eller innspill til hvordan du kan forbedre tjenesten eller produktet? Da blir din betrodde en døråpner. En døråpner er svært verdifull og kan bidra til å forkorte veien til markedet. Døråpneren kan sette i kontakt med nye ressurser som ofte er potensielle kunder eller partnere, og kan gi deg nyttig innsikt tidlig i utviklingsprosessen.


3. En alliert bør du ta godt vare på


En alliert ser stor verdi i konseptet. Den allierte ønsker kanskje å kjøpe tjenesten din, samarbeide eller til og med bli en ressursperson som du kan få rådgivning av på et senere tidspunkt. En alliert bør du sørge for å treffe jevnlig, slik at du ikke gå glipp av dennes innsikt og tilbakemeldinger.


4. Få en selvtillitsboost


Ros og konstruktive innspill bør man ta i mot med åpne armer. En real selvtillitsboost kommer alltid godt med. Og spør du noen som har startet for seg selv tidligere, vil du garantert få konkrete tips til hva du bør gjøre først og sist.


smiling man standing near green trees


Konstruktive tilbakemeldinger om at det å starte bedrift er det siste du bør gjøre, er en klar pekepinn på at du bør sikre deg betalende kunder eller en markedsverifikasjon før du går “all in”. Slike innspill er også fine å tenke på, i det du faktisk lykkes.


Ny innsikt gjennom dialog


Ved å fortelle ideén høyt til noen andre vil man få innsikt i hva en markedslansering faktisk kan kreve. Du må selv ta vurderingen om du har motivasjonen og et ønske om å gå videre med konseptet. Derfor er det alltid nyttig å sparre med andre tidlig i utviklingsprosessen. Tilbakemeldingen kan gi innsikt i om timingen for idéen er god, om anvendelsesområdet du ser for deg er riktig, samt hva du bør tenke på for å ta konseptet videre til neste nivå.


Om du trenger hjelp til å ta ditt konsept videre, så tilbyr jeg et digitalt nettkurs i juni for kun 1490,- NOK eks. mva. Her vil du lære å finne partnere og kunder, samt føre ditt konsept et steg nærmere markedet. Interessert? Les mer og søk her.